مهدویت و آخرالزمان
مهدویت و آخرالزمان
نويسندگان

دجال به معنای دروغگو است.کسی که باطل را حق نشان می دهد،دجال نامیده می شود.به عقیده ی شیعه،خروج دجال از نشانه های(غیر حتمی)ظهور حضرت مهدی(عج)است.

درباره ی دجال احتمالات مهمی داده شده که خلاصه ی آنها چنین است:

1.دجال نام شخص نیست،بلکه هر کسی که با توسل به حیله گری،مردم را فریب دهد دجال است.طبیعی است که در آستانه ی هر قیام و انقلاب بر حقی،گروهی در صدد کار شکنی و فریب مردم برمی آیندتا آنان را گمراه و نسبت به تحقق انقلاب دل سرد و بدین کنند.این افراد به طور کلی در روایات دجال نامیده شده اند.دجال چنین جلوه می دهد که:حیات و آب و نان مردم در دست اوست.مردم به طور کلی اغفال می شوند که گمان می کنند آسمان ها و زمین در اختیار اوست.کار های خوب را بد و کار های بد را خوب جلوه می دهد.کفر او،بر هر بی سوادی و با سوادی روشن است.

برخی روایات تا هنگام ظهور به سی،شصت و هفتاد دجال اشاره کرده اند.در میان این دجال ها کسی که از همه دروغگو تر،حیله گر تر،و مردم فریب تر است،نشانه ظهور مهدی(عج)است.

2.عده ای دیگر می گویند دجال نام یک فرد خاصی است و نشانه های خاصی دارد.از زمان پیامبر(ص)زنده بوده و تا زمان خروجش زنده خواهد ماند.

[ ۱۳٩٠/٤/۱٥ ] [ ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ ] [ محمد صادق حلوانی ]

درباره ی این سه کلمه به توضیح زیر دقت کنید:

علایم در پاسخ قبلی توضیح دادیم،یعنی نشانه های نزدیکی ظهور.

(شرایط) و(زمینه های)هم به یک معنی به کار می روند یعنی مقدمات یک کار.

شرایط ظهور اگر نباشد امام هم ظهور نمی کند.

وجود یاران وفا دار و آمادگی عمومی برای حکومت جهانی از جکله این شرایط است.

تفاوت شرایط ظهور با علائم ظهور در این است که شرایط ظهور در آمدن حضرت اثر دارد و بدون آنها ظهور محقق نمی شود،ولی علائم ظهور نقشی در آمدن حضرت ندارد،بلکه نشانه هایی هستند که می توانند از آنها به نزدیکی ظهور پی برد و مدعیان دروغین را شناخت یعنی اگر کسی ادعای مهدویت کرد ولی قیام او همراه با این علائم نبود به سادگی می توان به دروغگو بودن او پی برد.

بنا براین زمینه ها و شرایط اهمیت بیشتری نسبت به علایم دارند و باید در حد توان خود در تحقق آنها بکوشیم تا حضرت ظهور کند.همانگونه که انقلاب اسلامی ایران با فراهم شدن زمینه ها و شرایط به پیروی رسیدند و نمونه کوچکی از انقلاب جهانی به شمار می رود؛از بین رفتن حکومت ظالم طاغوت 2500ساله،رهبری عالم با تقوا،وجود یارانی وفا دار و آمادگی مردم ایران،همه نمونه های کوچکی از حکومت جهانی امام زمان است.

تطبیق ممنوع!

باید توجه کنیم که نباید علایم را بر کسی یا واقعه ای تطبیق دهیم و بگوییم:این حتما آن علامت است،پس حتما امام زمان امسال یا سال آینده ظهور خواهد کرد.چنین اعتقادی،مردم را نسبت به ظهور نا امید و به شک می اندازد.با اینکه اکثر این نشانه ها،غیر حتمی است و هیچ کدام به طور قطعی در روایات بیان نشده اند.

[ ۱۳٩٠/٤/٥ ] [ ٧:۳٢ ‎ب.ظ ] [ محمد صادق حلوانی ]

هنگامی که اوضاع جهان برای ظهور حضرت آماده شد،خداوند به ایشان اجازه قیام می دهد.در مکه ظاهر شده و منادی حق،جبرئیل امین،بشارت ظهورش را به گوش جهانیان می رساند.و خود او اول کسی است که با حضرت بیعت می کند.

یاران برگزیده(313نفر)ندای حق را لبیک گفته و در همان ساعات اولیه،گرد حضرت مهدی جمع می شوند و سپس دعوت عمومی آغاز می شود.حضرت با آیه شریفه ی (بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین‌)سخن خود را آغاز می کند و خود را به گونه ای معرفی می کند که به گوش همه ی مردم جهان برسد.حضرت تا سه روز در مکه می ماند و پس از آن به سمت مدینه و عراق رهسپار می شود.مردم مشتاق و منتظر با او بیعت می کنند و در اندک زمانی،سپاه انبوهی از مردان شجاع و فداکار و مصلح،برای حضرت فراهم می شود.بسیاری از کافران با دعوت حضرت و یارانش به دین اسلام،ایمان آورده و مسلمان می شوند.

بیت المقدس به دست سپاه اسلام فتح می شود و بعد از آن یکی از مهم ترین وقایع ظهور به وقوع می پیوندد.یعنی عیسی بن مریم از آسمان فرود آمده و در نماز خود به حضرت مهدی اقتدا می کند و با این کار،هم برتری مهدی(عج)را نشان می دهد و هم اطاعت از آن حضرت را به دیگران نشان می دهد.به همین سبب بسیاری از میسحیان جهان به دین اسلام در می آیند.تنها عده ای از زمان داران خود سر و ستمگر بی وجدان،احساس خطر می کنند و با حضرت مخالفت می کنند که سرانجام در نبرد با حضرت شکست می خورند و کشته می شوند.

یگانه دولت مقتدر اسلام در سرتا سر زمین تشکیل شده و مردم از دل و جان در حفظ آن می کوشند.دین اسلام عمومی می شود و تمام شهر ها را فرا می گیرد.مرکز حکومت و مقر دولت آن حضرت،شهر کوفه خواهد بود.

اگر خورشید از چشمان ما پنهان است              

                                     تقصیر ابر ها نیست چشمان ما با ران ندیده است

حتی اگر امام از چشمان ما غایب باشد ما از چشمان او غایب نیستیم.

گر برکنم دل از تو و بردارم از تو می

                                    آن می برکه افکنم آن دل کجا برم......

[ ۱۳٩٠/٤/٥ ] [ ۱:۱۱ ‎ب.ظ ] [ محمد صادق حلوانی ]

علایو ظهور،یعنی اتفاقاتی که نشان دهنده نزدیک شدن قیام جهانی حضرت مهدی است.

تعداد حادثه ها و نشانه ها چندان مهم نیست،مهم این است که ما نشانه های مطمئنی که نوید دهنده ی ظهور امام زمان است را بشناسیم.

دو نکته مهم

1.برخی نشانه ها،(حتمی)و برخی دیگر(غیر حتمی)هشستند.نشانه های (حتمی)،یعنی حوادثی که حتما و با فاصله ی اندکی قبل از ظهور رخ می دهد. این نشانه هاد پنچ مورد هستند که عبارتند از:

-خروج سفیانی

-قیام سید یمانی

-ندای آسمانی

-قتل نفس زکیه

-و فرورفتن در سرزمین بیداء

برخی دیگر از نشانه ها (حتمی)هستند. یعنی این حادثه ای که بیان شده،ممکن است رخ ندهد و امام زمان ظهور کند و حتما نباید منتظر چنین پدیده ای قبل از ظهور باشیم.این نشانه های غیر حتمی عبارتند از:مرگ و میر های دسته جمعی،زلزله ها،جنگ ها و آشوب های فرا گیر،خسوف و کسوف نابهنگام،بارش باران های فراوان و ...

2.از همه مهم تر آن که همه ی این جریانات به خواست خداوند بستگی دارد و ممکن است در یک شب،نشانه های حتمی ظهور رخ دهد و ایشان قیام کنند که البته ندای آسمانی را همه می شنوند و قیام ایشان را جهانیان متوجه می شوند.

به همین سبب سفارش شده که شب و روز،منتظر باشید.این هشداری هم هست که توبه و حق الناس و جبران کار ها را به آینده و دوران پیری موکول نکنیم.

ظهور نزدیک است...تا به حال چه کردیم...

آنجا که نام مهدی نیست قرار نه...فرار باید کرد... 

[ ۱۳٩٠/٤/٢ ] [ ۱:٢٠ ‎ب.ظ ] [ محمد صادق حلوانی ]

بله،از جمله اتفاقات هنگام ظهور حضرت مهدی(عج)کشته شدن شیطان است که در مسجد کوفه رخ می دهد.در قران کویم امده که ابلیس پس از نافرمانی از خدا،برای عذاب خود مهلت خواسته خدا فرمود:تو از مهلت یافته گان خواهی بود؛البته نه تا روز رستاخیز،بلکه تا آن هنگام که مردم به کفر و گناه می پردازند.و منظور از (تا زمانی که مردم گناه می کنند)زمان ظهور و ایام حکومت امام زمان است.

پس شیطان واقعا در ایام ظهور می میرد و به جزای خود می رسد.

این شیطان بیرونی است،اما شیطان درونی که نفس اماره است،با انسان ها تا روز قیامت باقی می ماند و جرم و جنایت هم می کند،اما نه مثل حالا.شیطان بیرونی،فقط انسان را به انجام گناه تحریک می کرد و وقتی او نباشد،انسان کمتر تحریک می شود و دست به ظلم و ستم می زند.بنابر این شیطان درونی می میرد،اما نفس سرکش باقی است.

البته در زمان حضرت،به همان میزان که شیطان نیست،امتحانات هم سخت تر خواهد شد.مانند حاضر شدن سر جلسه ی امتحان باکتاب است.چون امتحان سخت تر و دقیق تر است،می گویند کتاب با خود بیاورید.اما احتمال موفقیت هم بیشتر است،چون با خود کتاب دارید. در زمان حکومت امام زمان هم همین طور است. احتمال موفقیت بیشتر است چون شیطان بیرونی دیگر وجود ندارد.

به امید ظهور آقا و مولا حجت ابن الحسن

[ ۱۳٩٠/٤/۱ ] [ ٧:٠٦ ‎ب.ظ ] [ محمد صادق حلوانی ]

نام:م ح د ی

نام پدر:امام حسن عسکری

نسب:مهدی بن الحسن العسکری بن علی الهادی بن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن محمد الباقر بن علی السجاد بن حسین الشهید بن علی ابی طالب

مادر:نرجس

کنیه:ابوالقاسم

القاب:مهدی،قائم،منتظر،حجت،صاحب الزمان،ولی عصر،بقیت الله،...

تاریخ تولد:نیمه شعبان255هجری قمری

محل تولد:سامرء

آغاز غیبت صغری:سال260هجری قمریتا سال329هجری قمری.69سال

آغاز غیبت کبری:از سال329هجری قمری تا کنون.

[ ۱۳٩٠/٤/۱ ] [ ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ ] [ محمد صادق حلوانی ]

حضرت مهدی(عج)زندگی عادی دارد.البته اگر محل زندگی حضرت معلوم باشد،دشمن،جان حضرت را به خطر می اندازد. از همین جهت مکان زندگی ایشان همیشه مخفی است و کسی به طور دقیق از آن اطلاعی ندارد.

حضرت مهدی مانند بقیه،بشر است و مثل انسان های دیگر تغذیه می کند و خستگی و استراحت دارند.اما زندگی ایشان به گونه ای است که چشم ما لیاقت ندارد ایشان را ببیند،یا اینکه حضرت را ببینیم،اما نمیشناسیم.

اما در مورد مثلث برمودا(که بعضی فکر می کنند جزیره ی خضرا در آن قرار دارد)،می دانید که دسترسی به آن ممکن نبوده و حتی عده ای بیگناه که راه را گم کرده بودند یا به طور اتفاقی از آن مسیر عبور می کردند،گشته شده اند.

سوال این است:چرا باید افراد بی گناه در آن جا کشته شوند؟آیا کسی که راه را گم کرده یا بر فرض که دنبال امام بوده،باید کشته شود؟آیا این عمل با مهربان بودن خدا و امام زمان(عج)سازگار است؟

پس از این که امام زمان(عج)در مثلث برمودا یا مانند آن زندگی میکند،سخن بدون مدرک و بی موردی است.

آن چه مهم است این که ما هر جا از حضرت کمکی بخواهیم و تقاضایی داشته باشیم،او میبیند و می شنود.مهم این است که دلمان با ایمان و به دور از گناه باشد تا جای امام زمان(عج)هم باشد.وگرنه،امام از آن دور است.

                         نزدیک تر از قلب منی با من مهجور

                         دوری زمن است زتوماراگله ای نیست

دوست من امام زمان(عج)همین جاست،هر جا که خواندی اش.

...ما کجاییم؟

[ ۱۳٩٠/٤/۱ ] [ ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ ] [ محمد صادق حلوانی ]

(آخرالزمان) در قران و روایات،به دو معنا به کار رفته است:

معنای اول:زمان طولانی که از ولادت پیامبر(ص)تا شروع قیامت است.از همین رو حضرت محمد(ص)را پیامبر آخرالزمان نامیده اند.

معنای دوم:زمانی که با ولادت آخرین جانشین پیامبر(ص)هم زمان شده و از زمان غیبت و حضور حضرت مهدی و حکومت جهانی او را بهترین و آخرین دوران حیات بشر بر روی زمین می دانیم.

ویژگی های بین قیامت و ظهور حضرت مهدی مشترک است که از این ویژگی ها به دوران(آخرالزمان)تعبیر شده است،فرار کردن از دین،رو آوردن به دنیا پرستی و آزمایش های بزرگ برای مردم ،از ویژگی های مشترک است.

اما این که مسلمانان ناز را ضایع کنند(بعضی نخوانند و بعضی بد بخوانند)،از شهوات پیروی کنند،به یکدیگرخیانت کرده،کارمندان رشوه خواری کنند،از راهها و جاده ها سلب آسایش و امنیت کنند،خانواده ها در فساد غوطه ور شوند،گرانی زیاد شده،گناه پسندیده شود،مجالس شبانه گناه زیاد شود،فرزندان احترام والدین را نگه ندارند و در یک کلام (از اسلام جز اسمی با قی نماند)،از علایم قبل از ظهور حضرت مهدی(عج)دانسته شده است.

البته این ها به معنای ظالم شدن همه ی انسان ها نیست:بلکه عده ای هم هستند که در راه خدا مقاومت می کنند و نسبت به حلال و حرام الهی بی تفاوت نیستند.

امام باقر(ع) می فرمایند(روزی پیامبر(ص)در حضور گروهی از اصحاب خود فرمودند:خدایا برادران من را به من نشان ده. اصحاب حضرت گفتند:ای رسول خدا آیا ما برادران تو نیستیم؟فرمود:خیر شما اصحاب من هستید.برادران من قومی هستند در آخرالزمان که به من ایمان می آورند در حالی که مرا ندیده اند...استواری هر یک از ایشان در دین خود،از کندن خار ها در شب تاریک و دست گرقتن آتش گداخته،سخت تر است).                                                          

[ ۱۳٩٠/٤/۱ ] [ ۸:٢۸ ‎ق.ظ ] [ محمد صادق حلوانی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

یکی از یاران او... انشا ا...
موضوعات وب
امکانات وب